Niets zo moeilijk als communiceren met pubers. Wat voor hen vanzelfsprekend en belangrijk is,
lijkt voor jou abracadabra en is vaak volstrekt onacceptabel. Met de How2talk2kids-methode creëer je wederzijds begrip en leg je de basis voor een volwaardige relatie als volwassenen.

Voor wie

Voor jou én je puber

Voor alle ouders of opvoeders van tieners. Dus ook voor leerkrachten, sporttrainers, huiswerkbegeleiders of coaches. En van pre-tiener tot post-puber. Ieder kind doorloopt deze fase op zijn eigen manier. Van te voren kun je nooit voorspellen wanneer het begint en hoe hevig het zal zijn, maar 1 ding is zeker: de omgang met een puber is soms pittig.

Coachende communicatie

Communicatie met onze pubers is belangrijker dan ooit. Zo veel keuzes, zo veel nieuwe technologieën en zo veel vrienden – online en offline. De coachende wijze van communiceren van de How2talk2kids-methode past helemaal bij deze tijd waarin onze tieners opgroeien tot volwassenen. In de pubertijd wordt de footprint gelegd voor de manier van communiceren met anderen, gebaseerd op de communicatie met jou als ouder.

 

Achtergrond

Praten met pubers

Pubers: ze hebben het stempel van moeilijk, opstandig of lui. Nog voor de pubertijd zich aandient, maken veel ouders zich al zorgen over deze periode. Misschien herken je dit. Of misschien zit je er al middenin.

Maar hoe communiceren wij eigenlijk met onze tieners? Hoe reageren we bijvoorbeeld op hun ongevraagde en ongezouten meningen, hun niet-uitgevoerde taken, hun rondslingerende kleding, hun niet-opgeruimde sporttassen?

Negatieve spiraal

Zonder het ons helemaal te realiseren, creëren wij zelf een negatieve spiraal. Enkele voorbeelden:

  • ‘Nee hè, je gaat me toch niet vertellen dat je je OV-kaart wéér kwijt bent?’ (BESCHULDIGEN)
  • ‘Ik wil dat je nú die zwijnenstal opruimt!’ (BEVELEN)
  • ‘Waarom studeer jij niet voor je toetsweek? En wel de hele middag op de iPad? Lekker handig met nog 5 toetsen te gaan!’ (VERWIJTEN/SARCASME)
  • ‘Ja, je kunt ook veel beter direct beginnen aan je huiswerk als je thuiskomt en niet eerst uren op Facebook zitten te verlummelen.’ (ONGEVRAAGD ADVISEREN)
  • ‘Nou vraag ik je één ding en zelfs dat is te veel voor mevrouw.’ (SLACHTOFFER SPELEN)

Of je het nu bewust of onbewust doet, tieners zijn uiterst gevoelig en reageren doorgaans negatief op bovengenoemde communicatiemiddelen. Je krijgt het tegenovergestelde effect van wat je hoopt. Meer weerstand, dichtslaande deuren, chagrijnige gezichten, gemopper en discussies. Hoe harder jij probeert, hoe geslotener je puber lijkt te worden.

Maak zelf het verschil

Juist de manier waarop we onze tienerkinderen aanspreken, maakt het verschil. Het gebruik van de vaardigheden vormt de basis hiervoor. Creëer meer harmonie en wederzijds respect, zoek samen naar oplossingen, geef advies op zo’n manier dat ze je advies ook echt serieus nemen. Communicatie is de sleutel tot echt contact, juist bij pubers.

 

Effecten

Wederzijds vertrouwen en respect

De How2talk2kids-methode zorgt voor wederzijds vertrouwen. Juist omdat jij je vertrouwen meer uit en je tienerkind bewuster loslaat – uiteraard met duidelijke regels en grenzen – versterkt jullie band en wordt de sfeer harmonieuzer.

Doordat je het gesprek over communicatie an sich opent, zal zelfs de meest gesloten tiener zich meer naar je openstellen. En dan vooral door de manier waarop jij nu met hem of haar communiceert. Je tiener voelt zich gehoord, begrepen en bovenal gerespecteerd.

Boemerangeffect

Veel van wat je tegen kinderen zegt, krijg je vroeg of laat teruggekaatst. Pubers zijn hier – nog veel meer dan kinderen in de basisschoolleeftijd – heer en meester in. Dit boemerangeffect voorkom je niet, dus wees er daarom goed op voorbereid. Met jouw nieuwe manier van communiceren houd je de gesprekken gezellig én constructief.

Tips

Stap in de schoenen van jouw puberende kind.

Ga in gedachten terug in de tijd en probeer je te herinneren hoe er op jou werd gereageerd als je je kamer niet had opgeruimd, je huiswerk niet had gedaan, te lang tv keek of als je te laat thuiskwam na het uitgaan. Hoe heb je dat ervaren? Hoe had je gewild dat er op je was gereageerd?

Haal de persoonlijke angel eruit in de benadering van je puber.

Breng de boodschap over zonder een beschuldigende (onder)toon. Dus in plaats van het verwijtende: ‘wie heeft de yoghurt niet teruggezet?’ zeg je het informatieve: ‘yoghurt bederft als het buiten de koelkast staat.’

Geef informatie.

Informatie is makkelijker te accepteren dan een beschuldiging. Bij het krijgen van informatie kan je puber zelf wel bedenken wat er moet gebeuren. Het zal dan ook eerder gebeuren dan wanneer je een verwijt maakt dat het niet gebeurd is. Vervang het verwijtende ‘waarom heb je nou weer die natte sportspullen in je tas laten zitten?’ door het neutrale ‘natte sportspullen gaan stinken in een tas en er ontstaan schimmelvlekken op de kleren.’

 

How2talk2kids-ervaringsdeskundigen

Annette, moeder van tienerzoon van 16

‘Ik leefde met een oester in huis. Mijn zoon was zo gesloten; ik hoorde nooit iets, wat ik ook vroeg. Door deze workshop te volgen, stap voor stap mijn communicatie te veranderen (dat ging wel regelmatig gepaard met de opmerking: ‘mam, doe even normaal!’) en vooral stug vol te houden, heb ik nu – 3 maanden verder – een andere tiener in huis. We hebben weer contact.’

Bekijk praktijkervaringen van anderen

 

Boek & workshop

Bestel het boek

Problemen met pubers, iedereen kan zich er wel iets bij voorstellen. En als je eenmaal zelf pubers hebt, blijkt de opvoeding vaak nog ingewikkelder dan dat je dacht. Een goede relatie valt of staat met goede communicatie.

Maak een start met de vaardigheden van How2talk2kids en bestel het boek “Effectief communiceren met kinderen” om de 6 bouwstenen onder de knie te krijgen. Ga stap voor stap aan de slag om jullie relatie te verbeteren en te verdiepen. De vaardigheden helpen je dit te bewerkstelligen. Je puber voelt zich gehoord en begrepen.

Volg de workshop

Wil je de How2talk2kids-methode zo goed mogelijk leren toepassen? Volg dan onze workshop. Je krijgt de vaardigheden écht onder de knie en kunt ze makkelijker toepassen in de praktijk.

Juist12-18